“El libro es sobre todo, un recipiente donde reposa el tiempo…” Emilio Lledó. Los libros y la libertad

16406538_1299221590116056_8932405164510666745_n.jpegCom Organitzar i catalogar biblioteques particulars”

 

“El libro es sobre todo, un recipiente donde reposa el tiempo…

Quienes hemos tenido que hacer, por razones profesionales, nuestra vida en compañía de los libros acabamos percibiendo el cálido cobijo que nos ofrecen desde las silencioses estanterías en que los ordenamos. Muchas veces recorriendo con la mirada esas paredes de mi biblioteca, pienso que podría reconstruir la pequeña historia de mi vida, deslizándome por los recuerdos que esos libros me despiertan…”

Emilio Lledó – Los libros y la libertad

 

Sobre: “Com Organitzar i catalogar biblioteques particulars” han tractat les dues classes que aquest trimestre s’han fet a GRUP en col·laboració amb la llibreria A Peu de Pàgina de Sarrià i que han estat impartides pel  professor de l’Escola de Biblioteconomia i Documentació de la UB Lluís Agustí.

La idea va sorgir arran d’una sèrie de fotografies realitzades per Josep Maria Balagué, juntament amb entrevistes a càrrec de la llibretera Gemma Barrufet, a una vintena de lectors –amics– clients seus, cadascun a l’espai de lectura de casa seva i centrant la conversa en la vivència i la relació amb els llibres al llarg de la vida.

Lluís Agustí era un dels protagonistes del  projecte i a partir d’aquí, alguns vam pensar a demanar-li que parléssim més de llibres i també dels espais on els tenim i on els vivim: les nostres biblioteques…

L’objectiu primordial de les classes era que els assistents en sortíssim havent adquirit de manera còmoda noves concepcions de millorar-ne  les condicions.

Lluís Agustí ens va proposar, alhora, d’acomplir aquest objectiu sense causar cap neguit a ningú; conscient com era –ell primer i nosaltres després– del que pot arribar a generar potser inconscient i simple a primer cop d’ull de prendre aquesta decisió i el canvi subsegüent en si mateix. És en el procés de treure un llibre que ha estat anys i panys en un lloc, de tenir-lo a les mans i passar-ne les pàgines, que rellegim i rememorem continguts, tant del llibre com de l’època en què el vam adquirir i llegir per primera vegada. Tot això es tradueix en un recorregut per episodis de la nostra pròpia història tal com el  professor Emilio Lledó ens explica molt bé al text que encapçala aquestes línies.

De les classes també vull destacar que s’hi fes referència a la conveniència o no de tornar a llegir certs llibres, fent un paral·lelisme de reviure etapes passades de la vida…

Entrant ja en matèria, vam tenir la possibilitat de fer un repàs dels espais per als llibres de casa: quins podien ser; els materials i les estructures emprades, com també el mobiliari, la llum idònia, l’agradable recerca d’aquelles solucions escaients, pràctiques, assequibles, originals i a mida de cadascú de nosaltres.

També es va parlar de la importància de l’ordre i del caos establerts a l’hora de decidir cadascú com vivim i gestionem aquests espais que ens són tan propis.

I com a experiència pràctica, ens va donar a conèixer  una de les eines tecnològiques de catalogació existents al mercat, alhora que en vam poder aprendre les diverses maneres i conceptes sobre la catalogació.

Em permeto dues anècdotes que m’he trobat aquests dies tot reflexionant sobre el que he après a les classes.

Una és de Witold Rybczynski al seu llibre La casa, història d’una idea: sembla que les primeres biblioteques particulars que es coneixen a Europa devien ser del segle XVIII i que durant molts anys van ser un espai eminentment masculí, d’ús per als homes de la casa.

I la segona, que la primera escola de Formació de Bibliotecàries d’Espanya va ser la de Catalunya, creada a Barcelona l’any 1915 impulsada per la Mancomunitat, el fundador i primer director de la qual va ser Eugeni D’Ors, pensada perquè les alumnes i, per tant, futures professionals de la gestió del llibre fossin les dones… ¿Potser una conquesta feminista?

 

El nostre agraïment al professor i desitjant el màxim aprofitament als alumnes assistents.

Àrea de Comunicació i Creativitat

Montserrat Flotats – Elena Blaya

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

  • www.grup.com.es

A %d blogueros les gusta esto: